Alpi Blog
Image default
Bedrijven

Starten in de detailhandel, wat moet je weten?

Voordat je gaat beginnen met een winkel in de detailhandel moet je een aantal dingen hebben gedaan en onderzocht. Zo moet je de onderneming hebben ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en lijkt het ons verstandig een goed idee te hebben over wat je gaat verkopen, aan wie en waar. Daarnaast is het hebben van een goed managementsysteem en boekhouding een must. Ben je zelf geen held in het op orde krijgen van je administratie dan is het accountantskantoor Doomen & Quist gespecialiseerd in detailhandel.

Wat ga je verkopen en waar?

Voordat je een winkel kunt gaan openen is het belangrijk om vast te stellen welke producten je gaat verkopen en in welke prijsklasse. Denk maar eens na over tandenborstels, je hebt ze vanaf enkele euro’s tot honderden euro’s. Al die verschillende prijsklassen kun je koppelen aan verschillende groepen in de samenleving. Deze groepen winkelen ieder op hun eigen specifieke manier, bijvoorbeeld online, in de stad of juist op een woonboulevard. Het is aan jou om erachter te komen wie, wat, waar koopt.

Kies een goede markt

Wie denkt dat ‘dropshippen’ of producten verkopen van Aliexpress nog werkt heeft het mis. Je moet er echt wat werk in steken om de juiste producten verkocht te krijgen. Doe daarom goed en diepgaand onderzoek naar de juiste markt om in te beginnen, probeer dit te koppelen aan huidige trends. Denk bijvoorbeeld aan de huidige klimaatcrisis, welke producten verkopen beter? Bamboe producten, papieren rietjes of herbruikbare plantenbakken?

Fysiek of online verkopen?

Er zijn tegenwoordig tal van winkels die geen fysieke locatie meer hebben en geheel online werken. Wat klinkt als een gigantisch voordeel is in werkelijkheid een hoop concurrentie te slim af zijn. Je betaalt namelijk geen hoge huurprijzen maar bent wel bijna genoodzaakt om een goede online strategie en campagne te bekostigen om toch wat winkelverkeer te vergaren. 

Zorg voor een overzichtelijke administratie

Wanneer je met een of twee producten begint is het eenvoudig om overzicht te bewaren, maar wanneer je met honderden artikelen bezig bent kan dat een hele opgave worden. Zorg daarom voor een goede boekhouding, je kunt hiervoor een externe partij inschakelen of dit zelf oppakken. Houd er wel rekening mee dat een externe partij vaak meer kennis heeft en dit in je voordeel kan werken.

Gerelateerde artikelen

Werknemers lekker in hun vel

Le monde des pompes à eau

DR Veggie