Online reputatie management is iets waar veel personen en bedrijven tegenwoordig mee bezig zijn. Een online reputatie kan iemand maken of breken. Een goede reputatie zorgt voor meer winst of een voorsprong bij een sollicitatie terwijl een slechte reputatie er voor kan zorgen dat u klanten verliest of een baan misloopt. Maar hoe zit het eigenlijk met de geschiedenis van online reputatie management? In dit artikel wordt hier antwoord op gegeven. Ten eerste zal worden uitgelegd hoe het er aan toe ging toen er nog geen internet bestond. Ten slotte zullen de veranderingen die het internet teweeg heeft gebracht betreft reputatie. Offline reputatie management Voor het internet werd een reputatie anders opgebouwd dan dit nu gebeurt. Ervaringen werden gedeeld van mond tot mond en niet op fora en vergelijkingswebsites. Wanneer uw buurman tevreden was over een bedrijf was de kans groot dat u het zelfde bedrijf zal inschakelen als dit nodig zou zijn. Een goede reputatie werd gemakkelijk opgebouwd door middel van een mooie flyer, poster of televisie commercial. Als er klachten waren bleven deze vaak ongehoord door de rest van de consumenten. Online reputatie management Dit is echter flink verandert door de komt van het internet. Bijna iedereen maakt wel eens gebruik van het internet en vaak is er geen alternatief. Veel universiteiten zetten studiematerialen online bijvoorbeeld. Wanneer de naam van uw bedrijf wordt gezocht in een zoekmachine, zoals Google bijvoorbeeld, zullen hier verschillende resultaten te zien zijn. Waarschijnlijk de website van uw bedrijf zelf maar ook andere resultaten die over uw bedrijf gaan. U heeft geen invloed op deze berichten omdat deze niet in uw beheer zijn. Als deze berichten positief zijn is dit natuurlijk mooi meegenomen. Wanneer dit echter niet het geval is kan dit u veel klanten schelen. Wanneer er negatieve berichten over uw bedrijf zijn te vinden is er de mogelijkheid om een bedrijf in te schakelen dat gespecialiseerd is in online reputatie management om uw reputatie te verbeteren. Universal XS van Marco Juffermans is zo een bedrijf. |
http://www.managersonline.nl/persberichten/32/laat-uw-online-reputatie-nooit-aan-het-toeval-over.html |