Digitale marketing – wat is het en waar wordt het mee gegeten?

 digital marketing for dummies

Dit is precies wat mijn grootvader altijd zei toen hij naar zijn inzicht iets onbegrijpelijks wilde leren. De eerste woorden waren natuurlijk anders, maar de essentie verandert niet. In deze post zal ik proberen je zoveel mogelijk te vertellen over digitale marketing en waarom je die nodig hebt.

Online marketing – een beetje achtergrond

Onze wereld beweegt met een ongelooflijke snelheid, alles verandert sneller dan ooit. Tien jaar geleden was enige basiskennis van SEO voldoende om uw site operationeel te krijgen in de zoekmachine. Vervolgens was er betaald adverteren op Google en sociale netwerken – en in plaats van te wachten tot de site in de zoekresultaten steeg, kon je met advertenties meteen bezoekers trekken. Dit is hoe internetmarketing is ontstaan ​​- het is een set hulpmiddelen en praktijken voor het promoten van uw product op internet. Elk jaar is het aantal gebruikers op internet gegroeid, de concurrentie om hun aandacht is groter, de diensten en tools om met het publiek te werken zijn veel groter.

Bedrijven begonnen hun budgetten opnieuw toe te wijzen ten gunste van internetkanalen en als gevolg daarvan werd de kennis op het gebied van internetmarketing onvoldoende, wat het begin markeerde van het tijdperk van digitale marketing. In het bijzonder zijn nieuwe richtingen: mobiele marketing, marketing in Smart-TV enzovoort, maar laten we het allemaal in orde maken.

Definitie van digitale marketing

Laten we naar Wikipedia gaan:

Digitale marketing (digitale of interactieve marketing) is het gebruik van alle mogelijke vormen van digitale kanalen om een ​​merk te promoten. Tegenwoordig omvat dit: televisie, radio, internet, sociale media en andere vormen. Digitale marketing is nauw verweven met internetmarketing, maar er zijn al een aantal technieken ontwikkeld waarmee de doelgroep zelfs in een offline omgeving kan worden bereikt (met toepassingen in telefoons, sms / mms, advertenties op straat, VR, enz.).

Hier wilde ik zeggen dat digitaal de evolutie is van de ontwikkeling van internetmarketing, maar dit is een beetje anders. Al was het maar omdat het effectief gebruik maakt van kanalen als: mobiele marketing, bijvoorbeeld adverteren voor applicaties of adverteren via traditionele sms, LCD-beursstands in winkels, gegevensverzameling en communicatie met de gebruiker via het IoT (Internet of Things) – bijvoorbeeld slimme armbanden, koelkasten, thuis en meer. Zelfs auto’s zoals Tesla zijn nu meer netwerkcomputers dan eenvoudige voertuigen.

Het is dus een complexe discipline (digitaal) die verschillende soorten marketing gebruikt om een ​​product te promoten, waarbij internetmarketing een belangrijk maar niet het enige onderdeel is. Tegenwoordig begint digitale marketing op grote schaal gebruik te maken van traditionele vormen van reclame, met als belangrijkste taak de aandacht van het publiek te “trekken” en naar de virtuele wereld te slepen. Het meest voor de hand liggende voorbeeld zijn QR-codes in reclameposters en tijdschriften.

Populaire promotiekanalen in digitale marketing

De belangrijkste kan met recht het internet worden genoemd en de apparaten die er toegang toe bieden (computers, tablets, smartphones, enz.). Als middel om informatie, communicatie en zelfrealisatie van een persoon te verkrijgen.

Lokale netwerken. Interne computernetwerken van bedrijven (extranetten) of stedelijke gebieden zijn in feite zelfvoorzienende informatiesystemen. Waar gebruikers kunnen communiceren, spelen en de nodige informatie uitwisselen. Momenteel worden lokale netwerken geleidelijk geïntegreerd met internet. Overigens kunnen Mesh-netwerken ook in deze categorie vallen.

Mobiele apparaten en tablets. Eerder brachten merken berichten over via sms, installeerden ze nu applicaties, gebruikmakend van games en mechanica met betrekking tot geolocatie van gebruikers (Pokemon Go-voorbeeld) en andere zijn populair.

Digitale tv verdringt elk jaar meer en meer vol vertrouwen analoog en wordt geleidelijk geïntegreerd met internettoepassingen. Je kunt de tv al gebruiken om naar je Facebook-pagina te gaan, een video op vimeo te bekijken of het laatste nieuws te lezen.

Interactieve schermen, POS-terminals. We komen ze vaak tegen in een winkel, op straat, zelfs in metro’s. Dit is een type digitale media dat geleidelijk de standaard buitenreclame vervangt, omdat je hierdoor veel nauwer met de consument kunt communiceren en hem een ​​bericht kunt sturen of, zoals POS-terminals, kunt helpen bij het doen van aankopen.

IoT – Internet of Things – apparaten die informatie kunnen verzamelen, gebruiken of overdragen naar andere media. Denk aan slimme horloges, slimme stekkers, slimme huizen, auto’s.

Blockchain / DAG-systemen zijn gedecentraliseerde systemen die het traditionele internet moeten vervangen en het nieuwe web 3.0 moeten worden. Verplaatst naar een aparte categorie, omdat het niet nodig is om toegang te hebben tot internet om toegang te krijgen tot de blockchain, en veel oplossingen omzeilen de traditionele web 2.0-communicatieprotocollen volledig.

Virtual Reality / Augmented Reality en andere gerelateerde systemen – natuurlijk, om VR-mogelijkheden te gebruiken, heb je een computer nodig, maar er zijn al oplossingen waarmee je rechtstreeks verbinding kunt maken met de applicatie via een bril, een armband, enz. Aangezien deze richting zich nu zeer snel ontwikkelt, besloot ik om deze in een aparte richting te nemen.

Digitale kunst is elke vorm van kunst waarbij een computer wordt gebruikt om kunstwerken te maken of te reproduceren. Het kan gaan om tekenen, geluid, animatie, video, game, website, algoritme, performance of installatie. Veel traditionele kunstvormen integreren digitale technologie, waardoor de scheidslijnen tussen traditionele kunst en digitale media vervagen.

Populaire promotietools in digitale marketing

Om het plaatje compleet te maken, zal ik je vertellen over de belangrijkste tools voor het promoten van een bedrijf in digitale marketing. De classificatie is voorwaardelijk en op internet vind je tientallen voorbeelden van een iets andere verdeling, dit is puur mijn visie.

Een digitaal product kan een website, een applicatie, een video, een infographic, een social media-account en nog veel meer zijn. In feite is het een middel om informatie naar de gebruiker over te brengen. Media kunnen verschillen: een internetbron, een digitaal paneel op straat, je slimme koelkast, enz.

Native Promotion – productadvertenties insluiten in speelfilms, video’s, games, blogger-interviews, enz. Het medium kan een PS-game zijn, een bericht op je Smart TV of wat dan ook.

Op internet zelf zijn de volgende tools populair:

SEO is een reeks werken om uw bron te verhogen in de zoekresultaten van Google of een andere zoekmachine.

Betaalde advertenties – Betaal voor het weergeven van uw bericht op bronnen van derden via AdWords, Bing, Facebook, een teasersysteem of een ander.

Affiliate marketing – betaling van een vergoeding aan een partner voor een aangetrokken klant. Vaak betaald als percentage van de gemaakte verkoop. Op internet worden partnernetwerken vaak gebruikt om naar dergelijke aanbiedingen te zoeken.

SMM – werkt op sociale netwerken, promoot uw pagina’s en inhoud op Facebook, Tik-Tok, Instagram, Youtube en vele andere systemen. Social media is het belangrijkste distributiekanaal voor virale marketing.

E-mailmarketing – brieven naar uw eigen en partnerbases mailen.

Contentmarketing – het promoten van de vereiste boodschap door middel van verschillende soorten inhoud: afbeeldingen, video’s, educatieve boeken, online tests, enz. Middelen van derden worden vaak gebruikt voor promotie: YouTube, Pinterest, Soundcloud, etc.

PR / ORM-richting – creatie en beheer van online reputatie. Werken met forums, beoordelingssites, aggregators, opinieleiders, etc.

Productmarketing is het gebruik van productkenmerken als kanaal voor gebruikersinteractie. Voorbeelden: bestemmingspagina, pushmeldingen, interfaces, toepassingsfunctionaliteit.

Chatbots zijn programma’s voor het werken in boodschappentelegrammen, facebook, slack en anderen. Vaak is de belangrijkste taak de gebruiker te helpen informatie te vinden of routinetaken te automatiseren.

Voorbeelden van andere digitale tools

Sms / mms / bluetooth / andere meldingen – gebruik van alternatieve kanalen voor het leveren van informatie aan de gebruiker.

Infoberichten in Smart Things – met behulp van displays van slimme dingen om met de gebruiker te communiceren.

Digitale vitrines, paskamers, smartcars, etc. – het gebruik van digitale schermen en sensoren om informatie over te brengen of de gebruiker te helpen.

Geautomatiseerde spraak- / videoberichten – bijvoorbeeld een bot die u belt vanaf een bank of een antwoordapparaat.

Blockchain-gegevens – informatie opslaan in blockchain-ketens, handtekeningen bij transacties, transactiegeschiedenis voor een account en nog veel meer.

Dit is slechts een klein deel van kanalen en tools in de digitale omgeving, ik hoop dat je geïnteresseerd was om erover te leren.

 instagram b2b

https://marketingbook.shop/